Dagens pass

Kom till stallet vid 1 tiden idag, hämtade en mycket glad pålle som ville ut och röra på sig :) Nån stans runt 2 var vi på väg ut och han var tom. jobbig att leda ner till padocken pga. sin energi. Han försökte även prejja undan mej när vi skulle ut genom stalldörren, tok ponny då. Jag var ifl väldigt förbredd på en pigg ponny innan jag satt upp ;) Så fort vi började skritta fram körde han gigång med att kråma sig, takta kröka halsen och göra sina små energi kickar. Jag gjorde några volter, blev lite bättre och han slutade med små kickarna ifl och la inte in lika många taktsteg. Sen efter några minuter till skrittade han åtminstonde mer än han taktade. När vi skrittat fram på långa tyglar i ca 10 minuter så krävde jag fortfarande inget av honom eftersom läget var som det var, det enda vi gjorde var några halter och lite skänkelvikning. I traven var han inte super hetsig ibörjan utan rätt okej. Han gick i en rätt stadig lite lägre form, men så fort han kommer till det läget då allt flyter på jätte bra så börjar han öka farten vilket är riktigt jobbigt. Men han gör väll det i kombinationen att han inte orkar riktigt och att han vill springa snabbt. Galopperade några varv i varje varv kravlöst, han låg på jätte mycket i galoppen men höll sig ändå i ett helt ok tempo, några kickar gjorde han men inget märkvärdigt. Började sedan med övningen vi jobbade med idag :


Grönt = Skritt
Blått = Trav
Rött = Galopp
X = Halt


Det här är ju en slags evighetsbana, man kan rulla runt banan så länge man behöver alltså. Nu har jag glömt att rita ut vilken riktning vi tränade banan i, men vi kom an i trav på båda kryssen. Det här är ju en väldigt enkel bana men för Sacke är den otroligt nyttig iom. att det är så pass korta galopp sträckor som växlar ner till skritt eller trav nästan på en gång. Sacke skötte sej bra oftast men vi kom inte överens till 100% idag och fick aldrig någon riktig känsla i varken skritten eller galoppen, traven var dock riktigt fin i korta stunder. Han kändes riktigt stark idag och blev motsträvig i munnen vid halterna. Jag kan inte säga att jag är riktigt nöjd med honom idag, men inte missnöjd heller. Han var riktigt het idag, det är något som blir grymt påfrestande för mig. Det är nog därför jag känner mig lite nere, men det är trots allt inget han rår för. Han är ju bara posetiv och glad så det är igentligen bara bra, trots att det går i överstyr ibland. Men i nu när jag ser tillbaka var han fin, speciellt i traven då!




Kommentarer
Postat av: Agnes

Ser ut att vara en rolig övning

2010-01-17 @ 19:56:38
Postat av: Anonym

Du skriver att han är het, vad är skillnaden mellan pigg och het egentligen ? :)

2010-01-17 @ 19:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0