Rida utan hjälm, vad tycker du?

Det finns sjukt många åskiter om att rida utan hjälm. Bland annat får man höra att folk tycker det är fult, snyggt, ser oprofsigt ut, farligt, korkat osv.

Själv tycker jag att det är rätt snyggt faktist, men det är dumt att inte ha hjälm på sig. En hjälm kan skydda så hemskt mycket och det är en lätt sak att använda dagligen.
Men jag förstår att dom som ska upp och rida på en häst i 10 minuter som har glömt hjälmen i stallet eller något sånt struntar i den.  I sånna lägen gör jag också det, men aldrig annars. Visst, en olycka kan inträffa på dom 10 minuterna lika gärna som på en timmes ritt, men det handlar nog mest om lat heten och inbillningen att det aldrig skulle kunna hända mig

Visst, det finns folk som säger att dom aldrig ramlar av för att dom är så pass rutinerade. Men det kan lika gärna vara så att hästen går omkull och du hamnar med huvudet i kläm, det är sånna gånger en hjälm kan rädda liv.

Vad tycker du om att rida utan hjälm, varför?


Kommentarer
Postat av: Sarah

Klart man ska rida med hjälm! :)

2009-11-17 @ 21:55:27
URL: http://ssarahbengtsson.blogg.se/
Postat av: Anna

att rida utan hjälm är de mest idiotiska man kan göra, serriöst! för någon månad sedan flög jag av min häst och vaknade upp på sjukhuset 50 minuter efter. hjälmen som va en John Whittakerhjälm gick i två delar. hade jag inte haft den på mig hade jag antaligen fått nått fel i huvudet eller kanske till och med dött! när detta hände mig fick jag verkligen en tankeställare och säger till alla jag ser rida utan hjälm att sätta på sig en, det är så lätt och skyddar ändå en så himla viktig sak :)

2009-11-17 @ 21:57:12
Postat av: Matilda

rid med hjälm! vissa förstår nog inte att ridning är en av världens farligaste sport!

fin blogg :)

2009-11-18 @ 15:10:17
URL: http://mattiebus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0